Perkahwinan Mut’ah haram secara ijma’

Perkahwinan Mut’ah haram secara ijma’

Soalan:

Assalamualaikum wh. wb

Tujuan saya menulis bukan hendak mepersoalkan halal/haram mut’ah. Kalau anda berkeyakinan mut’ah itu haram, itu pilihan anda. Tapi yang hendak saya persoalkan mengapakah anda ingin menyamakan mut’ah itu dengan zina yang diterima oleh Mazhab Ahlul Bait (MAB). Sila rujuk Bukhari atau Muslim.

Jawapan:

Pandangan saya terhadap Syi’ah menyamai sikap Prof al-Imam Dr Muhammad Abu Zahrah dan Syaikh Mahmud Syaltut:

Iaitu menghormati Syi’ah’s right of co-existence with Sunni, sebagaimana ujudnya Zaidiah di Yaman, Imamiah di Selatan Lebanon atau kerajaan Ja’afari Imamiah di Iran. Fuqaha’ di atas juga meyakini Syi’ah Rafidhah ini sudah tidak ada lagi dan negara Islam Syi’ah sekarang juga tidak melahirkan permusuhan mereka (yang ketara) terhadap ASWJ. Manakala perbedzaan dalam usyuliah dan juga feqh tidak akan dibangkit oleh ASWJ, Syi’ah boleh mempraktikkan ajaran mereka asalkan mereka tidak mencela ASWJ dan cuba menyibarkannya..

Mempertahankan perkahwinan Mut’ah adalah sesuatu yang menetapi nas dan menafikan Ijma’ ASWJ, ini kerana Syi’ah Imamiah Iraniah  melaksanakannya dan telah menggariskan peraturan yang ketat supaya Mut’ah tidak di abuse dan ia dilaksanakan dalam suasana benar-benar dharurat sahaja. Namun mana-mana syi’ah tidak boleh mempersoalkan bagaimana ASWJ ijma’ mengharamkannya sejak Khalifah Umar al-Khattab ra lagi. Tapi tidak salah untuk kita berbincang atas ruh ingin tahu rasional halal/haram sesuatu hukum yg ketara dalam dua madzhab besar ini.

Dalam Feqh, ASWJ dan MAB berbeda dalam 17 perkara yg besar, salah satunya perkahwinan mut’ah. Dalam pandangan ASWJ: Mut’ah, bersetubuh dgn hamba perempuan, dan poligami tanpa had adalah suatu yg normal di masa silam, malah sebelum Islam lagi kerana status wanita di masa itu ialah mereka adalah benda bukan manusia. ASWJ secara ijma’ telah mengharamkan mut’ah dan menyamakan ia dgn zina.

Nikah Mut’ah menurut Imam Ibn Qayyim al Jauziah dlm Zaad al Ma’ad, Jld 5, ASWJ mengharamkan lima jenis perkahwinan:

1. Nikah Sighar (tanpa mahar, barter marriage)

2. Nikah Mahalil (kahwin talak tiga/cina buta)

3. Nikah Mut’ah (kahwin kontrak/sementara)

4. Nikah sa’at Ihram

5. Nikah wanita penzina (an-Nuur: 03)

Nikah Mut’ah:

1. Nabi saw mengharamkan nikah mut’ah semasa Fathul Mekkah diriwayatkan oleh Ali dan Ibn Abbas raa.

2. Nabi saw tidak mengharamkan nikah mut’ah di Khaibar sebagaimana yg dilapurkan. Ali menjelaskan yg diharamkan di Khaibar ialah pengharaman daging keldai.

3. Dalam kitab hadis tertinggi ASWJ, Syahihain: ada dua versi:

- versi Ibn mas’ud menghalalkan Mut’ah manakala

- versi Ali Abi Talib, adalah hadis larangan.

Ibn Qayyim mengatakan: Mut’ah ialah hukum di mana ia diharamkan setelah diharuskan. Dari sini jelas, Syi’ah telah berpegang dgn hadis Ibn Mas’ud dan meninggalkan Imam pertama Imamiah.

Jika MAB bertanyakan manakah nas Al-Qur’an mengharamkan mut’ah, mengharamkan perhambaan, menegah meniduri hamba perempuan, mencegah poligami tanpa had, sudah tentu tidak ada, kerana deklarasi Hak Asasi Manusia di isytiharkan di Perancis hanyalah pada abad ke 19. (Poligami kemudian dihadkan kepada empat).

Seluruh manusia ketika itu mendokong perhambaan, mendokong poligami tanpa had, boleh menyerang negara lain dan menjadikan wanita dan kanak-kanak sebagai harta rampasan perang dan boleh ditiduri/dirogol sesuka hati.(kerana ia adalah harta rampasan perang).., dunia masa itu adalah dunia tidak bertamaddun dan Eropah dalam gelap gulita.

Islam tidak mengharamkan perhambaan, Islam tidak mengharamkan persetubuhan dgn hamba perempuan, atau mut’ah kerana di masa itu ia adalah aktiviti biasa manusia dan tiada mana-mana negara atau bangsa yg membantahnya. Akhirnya manusia bersepakat ingin menghentikan perhambaan dan mengisytiharkan hak asasi manusia, maka itulah kehendak Islam pada asalnya.

Apa yang di lakukan oleh MAB ialah ingin kekal di atas satu sistem feqah yg kuno, yang tidak boleh direformasi langsung kerana terlalu bergantung kepada Imam-Imam yang maksum, maka MAB ingin terus menghalalkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan bermut’ah, sedangkan feqh jenis ini adalah feqh kuno yg hanya tinggal sejarah sahaja dalam feqah ASWJ.

Manakala seluruh manusia dan tamaddun hari telah bersepakat mengharamkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan mereka telah mengiktiraf hak-hak wanita sebagai manusia dan hak yg sama dgn lelaki.

ASWJ juga sudah shift fokus hukum zakatnya, kalau di zaman dahulu, hukum zakat berputar disekitar unta dan lembu atau kurma dan gandum, sekarang zakat shift pula kepada zakat gaji dan upah serta saham dan bond.

Mut’ah yg dipertahankan oleh MAB akan membawa Islam 1500 tahun kebelakang dan menjadikan Islam dari ASWJ sebagai sasaran serangan manusia seluruhnya. Oleh kerana tak berapa cerdik dan fanatik kaum Syi’ah, ASWJ juga menanggung kepedihannya.

MAB memang suka kepada tradisi silam:

- Dalam politik  mereka ingin mengekalkan sistem Imamiah sebagaimana sistem Maharaja Merak

(kuasa politik secara warisan dan wasiat),

- Sistem Ulama’ kekal sebagaimana agama Majusi, ulama’ adalah bayangan Tuhan di bumi, maksum

dan boleh menjelma semula secara reincarnasi;

- Sistem feqah pula kekal dan tidak berubah sedangkan persekitaran telah jauh berubah…

Rumusan:

Akhir nya wanita Iran akan bangkit melawan enakmen hukum Mut’ah yg kuno itu.

Inilah penjelasan Prof al-Imam Muhammad Qutb (Syubhat hawla Islam), Prof al-Imam Muhammad Abu Zahrah (Tarikh Madzaahib Islami); Syaikh Syak’ah (Islam bila Madzhab….)

Sumber : http://hafizfirdaus.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=97

Perkahwinan Mut’ah haram secara ijma’

Soalan:

Assalamualaikum wh. wb

Tujuan saya menulis bukan hendak mepersoalkan halal/haram mut’ah. Kalau

anda berkeyakinan mut’ah itu haram, itu pilihan anda. Tapi yang hendak saya

persoalkan mengapakah anda ingin menyamakan mut’ah itu dengan zina yang diterima

oleh Mazhab Ahlul Bait (MAB). Sila rujuk Bukhari atau Muslim.

Jawapan:

Pandangan saya terhadap Syi’ah menyamai sikap Prof al-Imam Dr Muhammad Abu Zahrah dan Syaikh Mahmud Syaltut:

Iaitu menghormati Syi’ah’s right of co-existence with Sunni, sebagaimana ujudnya Zaidiah di Yaman, Imamiah di Selatan Lebanon atau kerajaan Ja’afari Imamiah di Iran. Fuqaha’ di atas juga meyakini

Syi’ah Rafidhah ini sudah tidak ada lagi dan negara Islam Syi’ah sekarang juga tidak melahirkan permusuhan mereka (yang ketara) terhadap ASWJ. Manakala perbedzaan dalam usyuliah dan juga feqh tidak akan dibangkit oleh ASWJ, Syi’ah boleh mempraktikkan ajaran mereka asalkan mereka tidak mencela ASWJ dan cuba menyibarkannya..

Mempertahankan perkahwinan Mut’ah adalah sesuatu yang menetapi nas dan menafikan Ijma’ ASWJ, ini kerana Syi’ah Imamiah Iraniah  melaksanakannya dan telah menggariskan peraturan yang ketat supaya Mut’ah tidak di abuse dan ia dilaksanakan dalam suasana benar-benar dharurat sahaja. Namun mana-mana syi’ah tidak boleh mempersoalkan bagaimana ASWJ ijma’ mengharamkannya

sejak Khalifah Umar al-Khattab ra lagi. Tapi tidak salah untuk kita berbincang atas ruh ingin tahu rasional halal/haram sesuatu hukum yg ketara dalam dua madzhab besar ini.

Dalam Feqh, ASWJ dan MAB berbeda dalam 17 perkara yg besar, salah satunya perkahwinan mut’ah. Dalam pandangan ASWJ: Mut’ah, bersetubuh dgn hamba perempuan, dan poligami tanpa had adalah suatu yg normal di masa silam, malah sebelum Islam lagi kerana status wanita di masa itu ialah mereka adalah benda bukan manusia. ASWJ secara ijma’ telah mengharamkan mut’ah dan menyamakan ia dgn zina.

Nikah Mut’ah menurut Imam Ibn Qayyim al Jauziah dlm Zaad al Ma’ad, Jld 5, ASWJ mengharamkan lima jenis perkahwinan:

1. Nikah Sighar (tanpa mahar, barter marriage)

2. Nikah Mahalil (kahwin talak tiga/cina buta)

3. Nikah Mut’ah (kahwin kontrak/sementara)

4. Nikah sa’at Ihram

5. Nikah wanita penzina (an-Nuur: 03)

Nikah Mut’ah:

1. Nabi saw mengharamkan nikah mut’ah semasa Fathul Mekkah diriwayatkan oleh Ali dan Ibn Abbas raa.

2. Nabi saw tidak mengharamkan nikah mut’ah di Khaibar sebagaimana yg dilapurkan. Ali menjelaskan yg diharamkan di Khaibar ialah pengharaman daging keldai.

3. Dalam kitab hadis tertinggi ASWJ, Syahihain: ada dua versi:

- versi Ibn mas’ud menghalalkan Mut’ah manakala

- versi Ali Abi Talib, adalah hadis larangan.

Ibn Qayyim mengatakan: Mut’ah ialah hukum di mana ia diharamkan setelah diharuskan. Dari sini jelas, Syi’ah telah berpegang dgn hadis Ibn Mas’ud dan meninggalkan Imam pertama Imamiah.

Jika MAB bertanyakan manakah nas Al-Qur’an mengharamkan mut’ah, mengharamkan perhambaan,

menegah meniduri hamba perempuan, mencegah poligami tanpa had, sudah tentu tidak ada, kerana deklarasi Hak Asasi Manusia di isytiharkan di Perancis hanyalah pada abad ke 19. (Poligami kemudian dihadkan kepada empat).

Seluruh manusia ketika itu mendokong perhambaan, mendokong poligami tanpa had, boleh menyerang negara lain dan menjadikan wanita dan kanak-kanak sebagai harta rampasan perang

dan boleh ditiduri/dirogol sesuka hati.(kerana ia adalah harta rampasan perang).., dunia masa itu adalah dunia tidak bertamaddun dan Eropah dalam gelap gulita.

Islam tidak mengharamkan perhambaan, Islam tidak mengharamkan persetubuhan dgn hamba

perempuan, atau mut’ah kerana di masa itu ia adalah aktiviti biasa manusia dan tiada mana-mana negara atau bangsa yg membantahnya. Akhirnya manusia bersepakat ingin menghentikan perhambaan dan mengisytiharkan hak asasi manusia, maka itulah kehendak Islam pada asalnya.

Apa yang di lakukan oleh MAB ialah ingin kekal di atas satu sistem feqah yg kuno, yang tidak boleh direformasi langsung kerana terlalu bergantung kepada Imam-Imam yang maksum, maka MAB ingin terus menghalalkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan bermut’ah, sedangkan feqh jenis ini adalah feqh kuno yg hanya tinggal sejarah sahaja dalam feqah ASWJ.

Manakala seluruh manusia dan tamaddun hari telah bersepakat mengharamkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan mereka telah mengiktiraf hak-hak wanita sebagai manusia dan

hak yg sama dgn lelaki.

ASWJ juga sudah shift fokus hukum zakatnya, kalau di zaman dahulu, hukum zakat berputar

disekitar unta dan lembu atau kurma dan gandum, sekarang zakat shift pula kepada zakat gaji dan upah serta saham dan bond.

Mut’ah yg dipertahankan oleh MAB akan membawa Islam 1500 tahun kebelakang dan menjadikan

Islam dari ASWJ sebagai sasaran serangan manusia seluruhnya. Oleh kerana tak berapa cerdik dan fanatik kaum Syi’ah, ASWJ juga menanggung kepedihannya.

MAB memang suka kepada tradisi silam:

- Dalam politik  mereka ingin mengekalkan sistem Imamiah sebagaimana sistem Maharaja Merak

(kuasa politik secara warisan dan wasiat),

- Sistem Ulama’ kekal sebagaimana agama Majusi, ulama’ adalah bayangan Tuhan di bumi, maksum

dan boleh menjelma semula secara reincarnasi;

- Sistem feqah pula kekal dan tidak berubah sedangkan persekitaran telah jauh berubah…

Rumusan:

Akhir nya wanita Iran akan bangkit melawan enakmen hukum Mut’ah yg kuno itu.

Inilah penjelasan Prof al-Imam Muhammad Qutb (Syubhat hawla Islam), Prof al-Imam Muhammad Abu Zahrah (Tarikh Madzaahib Islami); Syaikh Syak’ah (Islam bila Madzhab….)

HafizFirdaus.com

About these ads

2 thoughts on “Perkahwinan Mut’ah haram secara ijma’

  1. @Aburedza:
    “Islam tidak mengharamkan perhambaan, Islam tidak mengharamkan persetubuhan dgn hamba perempuan, atau mut’ah kerana di masa itu ia adalah aktiviti biasa manusia dan tiada mana-mana negara atau bangsa yg membantahnya. Akhirnya manusia bersepakat ingin menghentikan perhambaan dan mengisytiharkan hak asasi manusia, maka itulah kehendak Islam pada asalnya.

    Apa yang di lakukan oleh MAB ialah ingin kekal di atas satu sistem feqah yg kuno, yang tidak boleh direformasi langsung kerana terlalu bergantung kepada Imam-Imam yang maksum, maka MAB ingin terus menghalalkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan bermut’ah, sedangkan feqh jenis ini adalah feqh kuno yg hanya tinggal sejarah sahaja dalam feqah ASWJ.”

    Apa tidak terbalik pak ciek ? Setahu saya ASWJ telah menutup pintu ijtihad sejak wafatnya Imam Fiqih yg empat (Hanafi, Maliki, Syafii, Hambali), sehingga sampai saat ini dlm bidang Fiqih ASWJ masih mengacu kpd fatwa imam yg empat yg dibuat pada beberapa abad silam yg tentu saja sdh tdk sesuai dg kondisi sekarang ini. Sementara MAB berkeyakinan bahwa setiap masa ada Imam Zaman yg wajib diikuti sampai Hari Kiamat. Setiap zaman ada Imam yg hidup yg memberi fatwa dlm bidang agama dan dunia mengikuti perkembangan masyarakat. Ketika Imam zaman sedang gaib , maka para fuqoha dg ijtihadnya mengambil peran Imam zaman.

    Setahu saya justeru fiqih ASWJ sangat ketinggalan zaman. Contohnya ketika MAB sdh sejak lama punya solusi masalah ekonomi dg khumusnya, ASWJ masih berkutat dg zakat tradisional atau zakat profesi yg 2.5 %. Inipun berkat para fuqoha yg berani melakukan ijtihad spt Yusuf Qardawi dll.

    MAB menghalalkan perbudakan ? wah ini pendapat yg sangat ngawur !

    Sistem Imamiyah adalah kesinambungan dari sistem Nubuwwah yg berakhir pada Nabi Muhammad saw. Sistem kepemimpinan yg bersifat Ilahiyah ini secara dalil aqal dan naql wajib ada sampai Hari Kiamat. Kalau tdk, bagaimana syariat Allah bisa terjaga sampai Hari Kiamat ? Sistem Imamah dg sistem kerajaan sepintas memang mirip. Tetapi secara prinsip sangat2 berbeda, yaitu sistem Imamah adalah berdasarkan penunjukan nash dan wajib maksum. Sementara sistem kerajaan sebaliknya tdk mempersyaratkan kemaksuman.

  2. @aburedza:
    “Mut’ah yg dipertahankan oleh MAB akan membawa Islam 1500 tahun kebelakang dan menjadikan Islam dari ASWJ sebagai sasaran serangan manusia seluruhnya. Oleh kerana tak berapa cerdik dan fanatik kaum Syi’ah, ASWJ juga menanggung kepedihannya.”

    Allah menciptakan Al-Quran adalah untuk manusia di segala tempat dan zaman. Hukum Nikah mut’ah ada dlm Al-Quran dan hal itu pernah dilakukan oleh para sahabat dan diakui baik oleh para ulama Sunni maupun Syi’ah. Hanya saja Sunni menganggap hukum itu telah dibatalkan. Sementara Syi’ah menganggap masih berlaku sampai Hari Kiamat. Kalau ada yg menganggap bahwa nikah mut’ah adalah hukum yg kuno, maka berarti ia telah menuduh ayat Al-Quran kuno !

    Kalau memang nikah mut’ah=zina, apakah mungkin Nabi mengijinkan zina kpd para sahabat yg berperang ?

    @Aburedza:
    “Apa yang di lakukan oleh MAB ialah ingin kekal di atas satu sistem feqah yg kuno, yang tidak boleh direformasi langsung kerana terlalu bergantung kepada Imam-Imam yang maksum, maka MAB ingin terus menghalalkan perhambaan, meniduri hamba perempuan dan bermut’ah, sedangkan feqh jenis ini adalah feqh kuno yg hanya tinggal sejarah sahaja dalam feqah ASWJ. ”

    Pandangan ini jelas sangat keliru dan mencerminkan kejahilan si penulis akan ajaran Syi’ah. Tolong bedakan antara nikah mut’ah dan perhambaan/perbudakan.

    Di dalam Al-Quran memang ada disebut-sebut masalah perbudakan tidak berarti Al-Quran menyetujui perbudakan ! Begitu juga MAB tdk pernah menjetujui perhambaan ! Tapi sekali lagi harus diingat bahwa Al-Quran diciptakan untuk segala tempat dan zaman. Hari ini perbudakan spt zaman jahiliyah sdh tidak ada lagi. Tapi ke depan apakah ada jaminan tidak akan terjadi perang yg mengakibatkan perbudakan ? Kalau anda mengatakan tidak berlaku lagi hukum perbudakan, bagaimana Islam menghukumi/mengatur masalah perbudakan ketika muncul lagi kasus yg sama ?

    MAB berpandangan hukum2 Allah yg qoth’i spt nikah mut’ah, perbudakan, salat, zakat, perang dsb. tidak boleh diubah-ubah atau direformasi. Yg boleh direformasi hanya teknis pelaksanaannya saja.

    Sekali lagi masalah zakat. kalau anda katakan dlm masalah zakat Syi’ah ketinggalan, anda sangat keliru. Kaum Syi’ah sdh sejak lama menjalankan ekonomi berdasarkan zakat. terutama yg berhubungan dengan kegiatan pendidikan agama. Para ulama Syi’ah mampu mendanai kegiatan dakwahnya sendiri tanpa tergantung kpd belas kasih pemerintah. Sebaliknya para ulama Sunni sampai saat ini masih belum mampu berdiri diatas kaki sendiri. Makanya kenapa Iran atau Hizbullah yg Syi’ah lebih berani dibanding negara “Islam” lainnya.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s