Perindu Cinta Allah: Doa Dan Syair Rabiah al Adawiyah

Perindu Cinta Allah: Doa Dan Syair Rabiah al Adawiyah[1]:

Tuhanku

Bintang-bintang bersinar bergemerlapan

Manusia sudah tidur nenyak

Dan raja-raja telah menutup pintunya

Tiap orang bercinta

Sedanag ashik masyuk dengan kesayangannya

Dan di sinilah aku bersendirian bersama Engkau.

Ya Rabbi

Bila aku menyembahMu kerana takutkan neraka

Bakarlah diriku di dalamnya

Bila aku menyembahmu kerana harapkan syurga

Jauhkanlah aku dari sana

Namun jika aku menyembahMu  hanya demi Engkau

Maka janganlah Kau tutup Keindahan AbadiMu.

Ya Tuhanku!

Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu

supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu

Kekasihku

tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun,
Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,
Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun,
Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun


[1] Beliau seorang Sufi lahir pada 713 Masihi dan wafat di Busra pada 801 Masihi. Juga dikenal sebagai Rabiah Basri.  Beliau hidup sezaman dengan Hasan al Basri, Malik bin Dinar dan Sufian as Sauri. Hidupnya yang zuhud penuh dengan pengabdian kepada Allah, kerana itu beliau dijuluki Perindu Cinta Allah. Antara rujukan: 100 Muslim Terkemuka oleh Jamil Ahmad,

Tinggalkan Jawapan

