Kedatangan Islam Ke Terengganu .


Batu Bersurat Terangganu adalah bukti kuat berkaitan dengan kedatangan Islam ke Terangganu. Ustaz Siful Bahari, ADUN Paka 1999-2004 ,  dalam blognya menulis mengenai kedatangan Islam ke Terangganu:

Pada 22 Februari 2003 lalu, Kerajaan pimpinan Pas Terengganu telah mengadakan sambutan besar-besaran sempena genapnya usia kedatangan Islam di Terengganu selama 700 tahun berdasarkan tarikh/tanggal yang tercatat di Batu Bersurat yang ditemui di Hulu Terengganu. Penemuan Batu Bersurat itu merakamkan betapa Islam telah ada di Terengganu sebelum 22 Februari 1303 telah mengubah sejarah awal yang menyebut bahawa Islam mula tiba di Malaysia melalui Melaka dalam tahun 1409 Masihi. Hampir semua buku sejarah mengatakan bahawa Islam di negara ini bermula di Melaka tetapi penemuan Batu Bersurat itu menyebut bahawa Islam tiba melalui Terengganu 100 tahun lebih awal iaitu 22 Februari 1303.

Batu bersurat ini merupakan batu yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899. Pada Batu Bersurat Terengganu terdapat pula catatan nama Raja Mandalika yang telah memerintah dan melaksanakan syariat Islam.Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Peri pentingnya Batu bersurat ini akhirnya ia mengambil tapak dibulatan penyu sebagai tanda sejarah kedatangan Islam di Terengganu. Ianya juga cadangan penulis sendiri dalam sidang dewan undangan supaya mengalihkan patung penyu yang bersifat dan digantikan dengan tanda kedatangan Islam ke Terengganu itu. Ia pernah menjadi isu politik UMNO-BN dengan patung penyu ini yang amat dipertahankan oleh puak-puak UMNO-BN.

 Wikipidia pula mencatatkan:

Batu Bersurat Terengganu yang dianggarkan telah berusia lebih kurang 700 tahun ini merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Ia membuktikan Islam telah sampai ke Terengganu sebelum 1326 atau 1386. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899.

 Batu ini dikatakan telah disedari oleh Saiyed Husin bin Ghulam Al Bukhari iaitu seorang ahli perniagaan. Saiyed Husin meminta Penghulu Ali dan orang kampung mengangkat dan meletakkannya diatas rakit untuk dibawa ke Kuala Terengganu. Sampai di Kuala Terengganu, batu ini telah di persembahkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Zainal Abidin III dan kemudian batu itu diletakkan diatas Bukit Puteri.

Pada tahun 1922 Timbalan Penasihat Inggeris di Terengganu Encik H.S. Peterson meminta seorang jurufoto berbangsa Jepun, N.Suzuki mengambil gambar dan dihantar kepada C.O. Blegden untuk dibuat pembacaan. Batu itu telah patah sebahagian disebelah atasnya dan ditulis didalam bahasa Melayu dengan tulisan jawi bertarikh 702 Hijrah.

Pada tahun 1923, batu ini dipinjamkan ke Muzium Singapura sehingga Muzium Negara di Kuala Lumpur siap dibina, batu bersurat tersebut telah dipulangkan ke Kuala Lumpur dari Muzium Raffles Singapura.

Pada 12 Februari 1987, Kerajaan Negeri Terengganu telah menulis surat kepada Jabatan Muzium menyatakan hasrat untuk mendapat kembali Batu Bersurat tersebut untuk dijadikan bahan pameran di Muzium Negeri Terengganu. Pada tahun 1991, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya Batu Bersurat dipulangkan kepada Kerajaan Negeri Terengganu

Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Catatan ini dipercayai sebagai bukti kedatangan agama Islam di Terengganu pada tahun 1303. Batu bersurat ini disimpan di Istana Sultan Terengganu sebelum di pindahkan ke Arkib Negara pada tahun 60-an.

Muka pertama

  1. RasululLah dengan yang arwah santabi mereka
  2. Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
  3. Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya
  4. Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallallahi wassalama raja.
  5. Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam
  6. Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.
  7. Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.
  8. Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.
  9. Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada.
  10. Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala.
  11. Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus dua.

Muka kedua

  1. Keluarga di Benua jauh kan
  2. Datang berikan.keempat orang berpiutang.
  3. Jangan mengambil….(a)mbilhilangkanemas.
  4. Kelima derma barang orang….(mar)dika.
  5. Jangan mengmbil tugas buat temasnya.
  6. Jika ia ambil hilangkan emas.Keenam derma barang.
  7. Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah.
  8. Dewata Mulia Raya jika merdeka bujang palu.
  9. Seratus ratun jika merdeka beristeri.
  10. Atawa perempuan bersuami ditanam hinggakan.
  11. Pinggang dihambalang dengan batu matikan.
  12. Jika inkar (bala cara) hambalang jika anak mandalika…..

Muka ketiga

  1. Bujang dandanya sepuluh tengan tiga jika ia………
  2. Menteri Bujang dandanya tujuh tahil se (paha)….
  3. Tengah tiga, jika tetua bujang dandanya lima (tahil….
  4. Tujuh tahil sepaha masuk bandara, jika O (rang)…..
  5. Merdeka. Ketujuh derma barang perempuaan hendaak……….
  6. Tiada dapat bersuami, jika ia berbuat balabicara…………..

Muka keempat

  1. ……….tiada benar dendanya setahil sepaha kesembilan derma.
  2. ……….Seri Paduka Tuhan (Tuan) siapa tiada harta dendanya.
  3. ……….Ke sepuluh derma jika anakku, atawa pemaainku atawa cucuku atawa keluarga ku atawa anak.
  4. ……….tamra ini segala isi tamra barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia raya.
  5. ………..di jadikan Dewata Mulia Raya bagi yang langgar acara tamra ini.

Tarikh tepat bagi penulisan batu bersurat ini tidak dapat ditentukan dengan tepat. Teks pada batu bersurat ini ada menyatakan mengenai tarikh ia ditulis, iaitu “Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan di sasanakala Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua”. Namun begitu, mesej teks ini agak kabur dan menimbulkan keraguan dalam kalangan sejarawan.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, tarikh bagi batu bersurat ini ialah Jumaat, 4 Rejab 702 H, bersamaan dengan 22 Februari 1303 M.

Jika disorot Garis Masa sejarah Islam pada tahun 702 Hijrah, adalah zaman pemerintahan Al-Mustakfi I (1302 – 1340 M) iaitu dari Kekhalifahan Bani Abbasiyah di Kairo.

Raja Mandalika yang tercatit pada batu bersurat tersebut yang penulis boldkannya  pada pandangan penulis ialah seorang Raja dari kerajaan Ayuthia di Thailand, sebuah pemerintahan Islam yang menguasai Thailand pada abad ke empat belas masihi hingga abad 18 masihi. Ya, sebenarnya pada hemat saya Islam pernah menguasai seluruh Thailand pada abad 14-abad ke 18.

Di Semenanjung Tanah Melayu pula jika di sorot kembali Garis Masa Sejarahnya, kita dapati Negeri Kedah pada masa tersebut telah Islam  dan pemerintahnya ialah Sultan Mahmud Shah I (679H – 721H bersamaan 1280M – 1321M ). Adalah di percayai Kedah telah menerima Islam sebelum tahun 877M lagi, itu pada zaman pemerintahan Al-Mu’tamid ( 870 – 892 M), seorang Khalifah Bani Abbasiyah di Baghdad

1 thoughts on “Kedatangan Islam Ke Terengganu .

  1. Assalaamualaikum.

    Kebiasaannya, untuk seseorang pemimpin atau raja hendak mengistiharkan sesuatu perkara yang amat penting dan akan membawa satu impek yang besar pada cara hidup masyarakat mereka, mereka tidak melulu membuat keputusan., Apa tah lagi soal menukar agama yang dianuti sejak dari nenek moyang mereka.

    Berdakwah menyebar islam mesti bermula dari satu individu, kemudian pada keluarga dan teman-teman yang rapat. Lalu ia ke satu kampung, daerah-daerah, jajahan-jajahan dan sehinggalah ke seluruh negeri. Proses berdakwah ini tentulah memakan masa bertahun sehinggalah Raja yakin, bila baginda mengistiharkan Islam sebagai agama rasmi, ia dapat diterima olih rakyat jelata baginda..

    Conclusion saya: agama Islam ada di Terengganu lebih awal dari tahun 1303, iaitu pada abad 13.

    Terima kasih.

Tinggalkan komen