Tazkirah dari Prof Rashid …

Sambil berjalan keluar , di anak tangga masjid subuh tadi Prof bersalaman dengan seorang kanak-kanak , 9-10 tahun kira kira umurnya , kemudian mengusap kepalanya dan terus bersalam dengan aku. Dia bercerita : seorang sahabat berjumpa seorang budak anak yatim yang kelihatan kusut , juga selepas solat di masjid.

Sahabat itu bertanya kepada sang budak , mahukah pertolongan ku dengan tinggal bersamaku , pakcik boleh tolong peliharamu , tanggung makan pakai mu.

Tanya kembali budak itu , pakcik kalau sakit , minta tolong pada siapa ? Allah. Kalau rungsing , minta tolong pada siapa ? Allah. Kalau susah minta tolong pada siap ? Allah.  Kalau miskin minta kaya pada siapa ? Allah!!

Kata budak itu , kalau begitu saya tak perlu pertolongan pakcik , saya akan minta tolong pada Allah saja …..

Tanpa sempat aku bertanya Prof Rashid  siap sahabat itu , sahabat Rasullah saw atau sahabat beliau sendiri , Prof terus menuju keretanya.

Aku pun teringat kisah Umar ra dengan budak pemerah penjual susu yang takut dan beriman kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

