Apakah abah telah dibeli UMNO dengan RM10.00 ?

Kelmarin anak-anak ku bertanya: Apakah abah telah dibeli UMNO dengan RM10.00 ? Tak  terfikir pula soalan spontan itu bagaimana nak di jawabnya. Bagaimanapun sejurus kemudian aku menjawabnya : Itulah nilai UMNO sebanyak RM10.00.

Sebenarnya sehari sebelum itu aku mendapat undangan dari Pengerusi JKKK untuk jemput mengucai bubur asyura. Biasanya hubungan kami jiran-jiran sekampung cukup baik walaupun berbedza fahaman politik. Kenduri kendara, sakit dan kematian serta pakatan-pakatan lain sentiasa baik. Masing-masing faham dan selalu menjaga  sensiviti  faham politik. Jika ada majlis parti  mereka tidak akan menjemput kami sekalipun kenduri atau jamuan parti – mungkin mereka tahu jika jemput pun kami tidak akan hadir.

Bagaimanapun kelmarin situasinya berbedza, aku hadir kerana aku jangka mengucai bubur asyura adalah aktiviti kampung yang bukan urusan UMNO.

Rupanya apabila bubur asyura sebanyak 4 kawah masak, datanglah  YB ADUN kawasan kami. Beliau berpenampilan bagus dengan berjubah putih tanpa kupiah. Kalau berkupiah putih tentu macam ADUN Pas. Beliau bercakap sedikit tentang bubur asyura dituka rnama menjadi Bubur Perlis kerana kalau bubur Asyura menjadi Bidah bagi Kerajaan Perlis. Kepada hadirin beliau mengajar tiga doa, iaitu doa nabi Yunus a.s , doa nabi Musa a.s  dan doa nabi Ibrahim a.s(?):

لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

“Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim”. QS al Anbiya’ 87


رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.  QS al Qasas 24

(Catitan tambahan: Aku bila mendengar doa ini lantas terbayang betapa letih dan fakirnya nabi Musa a.s setelah berjalan begitu jauh dari Mesir hingga ke Madyan atau mungkin Jordan sekarang ini. Selepas baginda menolong kedua gadis tersebut baginda kembali berteduh di bawah pohon dan terus berdoa kepada Allah. Doanya makbul , Allah berfirman  ayat berikutnya 25 maksudnya :  Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan malu-maluan, ia berkata: “Sesungguhnya bapakku memanggil kamu agar ia memberi balasan terhadap (kebaikan) mu memberi minum (ternak) kami”. Maka tatkala Musa mendatangi bapaknya (Syuaib) dan menceritakan kepadanya cerita (mengenai dirinya). Syuaib berkata: “Janganlah kamu takut. Kamu telah selamat dari orang-orang yang zalim itu”. )

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

“Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka”. QS Al Baqarah 201


Sebelum beliau meninggalkan majlis beliau dan isterinya berjalan kearah hadirin dan menghulurkan wang tunai RM50.00 untuk warga emas dan ibu tunggal, RM 10.00 untuk semua hadirin kecuali RM5.00 untuk kanak-kanak. Wakil YB ADUN telah memasukkan RM10.00 ke poket aku. Ya itu kah nilai Aku atau nilai UMNO ?

Jumlah Hadirin yang  hadir ada kot sekitar  200 orang.

Selepas itu aku menoleh mencari seorang sahabat aku bergelar Profesor seorang pensyarah sebuah IPT, ternyata beliau telah terhidu pekara ini dan telah meninggalkan majlis. Tentunya beliau tidak mahu dibeli hanya dengan RM10.00! Atau adakah beliau mengelak dari menilai UMNO dengan nilai serendah itu?

Satu soalan tambahan dari anak-anak aku : Apakah  Abah, selepas pencen tidak cukup wang pencen hingga perlu bantuan dari UMNO?  Soalan itu tidak aku jawab dan dengan senyap-senyap aku masukan RM10.00 itu ke tabung masjid berdekatan. Ya, aku malu sendiri ! Hadir majlis UMNO sungguh memalukan!

Kepada PAS, apakah mampu kita memenangi hati pengundi tanpa wang?

Tinggalkan Jawapan

