Menanti Dokong Berbunga

Menanti Dokong Berbunga

DOKONG (Lansium domesticum Corr.) adalah sejenis buah-buahan serupa langsat yang banyak di tanam di Kelantan dan Terangganu. Dikatakan ia dibawa masuk dari Thailand. Buahnya manis dan sedap dimakan.

Dokong mula berbunga selepas melalui masa kemarau dan kembali semula musim hujan. Perhatikan gambar-gambar berikut :

Gambar 1

Gambar 2

Gambar 3

Gambar 4

Gambar 5

Gambar 6

Perhatikan gambar 1 – 5 , semua tangkai bunga telah keluar dari tepi tampok tangai buah pada musim yang sudah, kecuali kalau ia kelar pada tempat baru. Gambar 6 adalah gambar tampuk tangkai buah musim sudah yang belum keluar bunga. Saya tidak pasti bunga akan keluar atau dia merajuk kerana ada apa-apa kecederaan pada tampuk tersebut.

Kesimpulan:

Apabila kita memetik hasil dokong  janganlah rosakkan tampuk tangkai buah. Gunakan gunting dan gunting tangkai buah rapat ke batang tetapi jangan sampai rosakan kulit atau tapak atau tampuk tangai buah tersebut. Jangan sekali-kali ambil buah dengan cara RABUT atau RAGUT   atau PULAS.

Ya Allah Mahasuci Engkau, ampunilah kami, begitu agong kurniaMu.

Allah berfirman

وَهُوَ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَأَخۡرَجۡنَا بِهِۦ نَبَاتَ كُلِّ شَىۡءٍ۬ فَأَخۡرَجۡنَا مِنۡهُ خَضِرً۬ا نُّخۡرِجُ مِنۡهُ حَبًّ۬ا مُّتَرَاڪِبً۬ا وَمِنَ ٱلنَّخۡلِ مِن طَلۡعِهَا قِنۡوَانٌ۬ دَانِيَةٌ۬ وَجَنَّـٰتٍ۬ مِّنۡ أَعۡنَابٍ۬ وَٱلزَّيۡتُونَ وَٱلرُّمَّانَ مُشۡتَبِهً۬ا وَغَيۡرَ مُتَشَـٰبِهٍ‌ۗ ٱنظُرُوٓاْ إِلَىٰ ثَمَرِهِۦۤ إِذَآ أَثۡمَرَ وَيَنۡعِهِۦۤ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكُمۡ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يُؤۡمِنُونَ

maksudnya :

Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau, Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah, dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

QS  Al An’aam 99

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s