Rasullah s.a.w Tidak Memberi Peluang Sahabat Membuat Gosip

Secara kebetulan, pagi tadi saya melewati lorong yang sempit di hadapan sebuah kedai judi TOTO. Nampak ramai pelangan kedai judi tersebut sehingga saya memperlahankan kereta saya. Dicelah ramai orang tersebut muncul seorang sahabat yang lama tak jumpa. Segera sahabat tersebut menegur saya.

Sebelum apa-apa dia lebih dulu berkata, saya mai membeli dawai neting untuk buat sangkar ayam! Di sebelah kedai TOTO memang ada kedai hardware.

Saya segera paham maksud cerita beliau. Saya juga percaya sahabat tersebut tidak mungkin membeli atau menikam TOTO!

Ya, saya teringat kisah nabi s.a.w di satu malam, di dalam keadaan yang samar, di atas satu keperluan beliau s.a.w bersembang dengan salah seorang isteri baginda di satu laluan. Secara kebetulan seorang sahabat datang dan mengenali nabi di dalam samar-samar malam tersebut. Kerana ia mengenali nabi, ia cepat-cepat berlalu. Lalu nabi s.a.w memanggil sahabat tersebut dan mengatakan bahawa baginda s.a.w berbual dengan isteri baginda – bukan perempuan lain.

Bagaimana terjadi kalau nabi s.a.w tidak menjelaskan duduk pekara sebenar? Tentu kecoh jadinya!

Ya betul ….. sahabat saya tersebut telah mengelak untuk saya membuat gosip tentang dirinya!

Tinggalkan Jawapan

