Armenia Ubah Masjid Jadi Kandang Babi dan Sapi

Seorang jurnalis Rusia, Anrea Galavev berhasil merekam sebuah momen yang sangat mengejutkan di desa Akdam di wilayah Karrabagh, Armenia. Sebuah masjid bersejarah di wilayah itu diubah oleh penduduk setempat menjadi kandang ternak babi dan sapi.

Desa Akdam dan wilayah Karrabagh sejatinya termasuk ke dalam wilayah Azerbaijan. Namun wilayah tersebut jatuh dalam pendudukan Armenia sejak beberapa puluh tahun silam. Akibat pendudukan itu pula, hubungan antara Azerbaijan dan Armenia bersitegang hingga kini.

Konflik Azerbaijan-Armenia tak sebatas pada konflik antar wilayah, tetapi juga lebih jauh melebar pada konflik antar agama. Mayoritas warga Azerbaijan adalah Muslim, sementara Armenia adalah Kristen.

Masjid tersebut dibangun pada tahun 1870 M oleh arsitek tersohor dari Azeri, Shafi Khan Karrabaghi. (AGS/db)

Sumber : http://www.eramuslim.com/berita/dunia/armenia-ubah-masjid-jadi-kandang-babi-dan-sapi.htm

Dimana wilayah Karrabagh, Armenia :

Sedikit maklumat wilayah Karrabagh, Armenia :

Nagorno-Karabakh adalah sebuah wilayah yang terletak di bagian selatan Kaukasus, tepatnya 270 km sebelah barat Baku, ibu kota Azerbaijan. Wilayah ini dihuni oleh mayoritas etnik Armenia, dan dikuasai oleh militer Armenia. Penduduk etnik Armenia setempat memproklamasikan kemerdekaan Republik Nagorno-Karabakh dari Azerbaijan pada 10 Desember 1991, namun kedaulatan republik tersebut tidak diakui oleh dunia internasional dan wilayah tersebut secara de jure dianggap sebagai bagian dari Azerbaijan. Pada 27 Juni 2006, Armenia dan Azerbaijan sepakat untuk mengizinkan penduduk Nagorno-Karabakh untuk mengadakan referendum mengenai status wilayah tersebut di masa depan. – Wikipidia.

Mungkinkah Masjid Agdam itu di SINI ? Atau lihatlah gambar-gambar masjid tersebut dan persekitarannya  di SINI.

One thought on “Armenia Ubah Masjid Jadi Kandang Babi dan Sapi

  1. Dengan tersiarnya gambar ini, marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah SWT, Semoga Allah SWT membuka pintu hati pemimpin-pemimpin munafiq di negara-negara Islam dan arab untuk kembali kepada Islam sebenar.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s