Ya Allah Berikanlah Aku Hikmah

Ya Allah Berikanlah aku Hikmah[1]

(Allah) Yang telah menciptakan aku,

maka Dialah yang menunjuki aku.

Dan Tuhanku,

Yang Dia memberi makan dan minum kepadaku.

Dan apabila aku sakit,

Dialah Yang menyembuhkan aku.

Dan Yang akan mematikan aku,

kemudian akan menghidupkan aku (kembali).

Dan Yang amat kuinginkan

akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat.


Ya Tuhanku,

berikanlah kepadaku hikmah

dan masukkanlah aku

ke dalam golongan orang-orang yang saleh.

dan jadikanlah aku

buah tutur yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian.

dan jadikanlah aku

termasuk orang-orang yang mempusakai surga yang penuh keni’matan.

Dan ampunilah bapakku,

karena sesungguhnya ia adalah termasuk golongan orang-orang yang sesat.

dan janganlah Engkau hinakan aku

pada hari mereka dibangkitkan,

(yaitu) di hari harta dan anak-anak laki-laki tidak berguna,

kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih.

Dan (di hari itu) didekatkanlah surga kepada orang-orang yang bertakwa,

dan diperlihatkan dengan jelas

neraka Jahim kepada orang-orang yang sesat.


[1] Surah As Shura  77- 91

Setelah nabi Ibrahim a.s  menemui kebenaran di dalam mencari Maha Pencipta, baginda a.s mengungkapkan doa tersebut. Maulana Abdullah Yusof Ali  didalam  terjemahan dan huraian Maksud Al Quran ( Edisi Terjemahan DBP) menulis mengenai doa ini:

a.        Ia mahu supaya ruh dan jiwanya di cahayai dengan hikmah kebijaksanaan daripada sisi tuhan.

b.       Hatinya dan hayatnya dipenuhi dengan kebajikan.

c.        Ia tidak akan merasa puas dengan berkerja dan berusaha untuk dirinya sendiri sahaja, ataupun untuk orang pada keturunannya sahaja, pandangannya mencakupi semua keturunan manusia yang akan datang.

d.       Sudah tentu  baginda berhasrat untuk mencapai tujuan tertinggi hidup orang yang saleh, iaitu taman syurga penuh kebahagian, dengan dikurnia Wajah Tuhan, tetapi ia belum merasa puas dengan ini sahaja

e.       Kerana ia mahu supaya ayahndanya dan kerabatnya bersama-sama mengalami kebahagiaan rohaniahnya, supaya dengan itu ia dengan rasa bangganya melihat semua mereka yang boleh dicapai olehnya, dalam kedudukan yang mulia pada hari Pengadilan.

Sumber asal:  http://masjidassyakirin.wordpress.com/

One thought on “Ya Allah Berikanlah Aku Hikmah

Tinggalkan Jawapan

