Syi’ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah: Adakah mereka itu Islam atau terkeluar dari Islam?

FATWA ‘ULAMA’ Dl BENUA KECIL INDIA TENTANG KEKUFURAN SYI’AH

SUMBER: Petikan mukasurat 81 – 84 buku Maulana Ustaz Muhamad Asri Yusoff, Syiah Rafidhah.

Oleh kerana golongan Syi’ah atau Rafidhah itu adalah satu golongan yang mempunyai kepercayaan dan ‘aqidah-‘aqidah yang bercanggah sama sekali dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Rasululah sa w dan kemudiannya disebarkan oleh para sahabatnya ke serata dunia, maka seperti yang telah disebutkan sebelum ini para ulama’ Islam di zaman dahulu telah mengeluarkan mereka dari islam. Demikianlah sikap ulama’ Islam sejak dahulu sehingga pada tahun 1928 ketika mana ajaran-ajaran Syi’ah tidak tersembunyi lagi kepada ulama’- ulama’ Islam di benua kecil India. Maka mereka mengeluarkan fatwa bahawa Syi’ah bukan dari golongan Islam.

Di sini penulis akan menteijemahkan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Maulana Mufti Muhammad ‘Abdul Syakur pada tahun 1928 dan disokong oleh berpuluh-puluh tokoh-tokoh ulama’ ulung pada masa itu. Fatwa ni dikeluarkan oleh beliau ketika ditanya oleh seorang hamba Allah. Pertanyaan itu berbunyi, “Ара kata ulama’ dan para mufti berhubung dengan Syi’ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah, adakah mereka itu Islam atau terkeluar dari Islam? Adakah harus berkahwin dengan mereka dan memakan sembelihan mereka? Adakah harus menyembahyangkan jenazah mereka atau turut serta dalam meraikan jenazah mereka? Adakah harus menerim derma khairet dari mereka untuk pembinaan masjid atau tidak?”

Soalan-soalan tersebut dijawab oleh beliau begini; ( sila sambung bacaan pada empat foto berikut yg discan dari buku tersebut )

Imej

Imej

Imej

Imej

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s