Selamat Berpuasa Arafah hari ini 14 Oktober

Selamat berpuasa Arafah hari ini. Puasa yang sabda Rasulullah saw dapat menghapuskan dosa setahun, tahun ini dan setahun lagi tahun hadapan. MasyaAllah maha pemurahnya dan maha pengampun Allah tuhanku.

Saya teringat kata-kata yang ditulis  Perwadah USIM seperti berikut:

Kata-kata Nabi Isa AS terhadap Bani Israil yang dinukilkan as-Sheikh al-Akbar Ibnu Arabi didalam kitabnya al-Mau’izah al-Hasanah yang berbunyi:

Maksudnya: “Puasalah terhadap dunia, jadikanlah berbukamu adalah hari kematianmu. Jadilah engkau seperti seorang yang mengubati lukanya dengan suatu ubat kerana ia khuatir akan binasa. Hendaklah kamu memperbanyak mengingat mati, kerana kematian akan datang kepada seorang Mukmin dengan kebaikan yang tidak ada keburukan sesudahnya. Serta kematian itu akan datang kepada pelaku maksiat dengan keburukan yang tidak ada kebaikan sesudahnya”  

Hari ini adalah hari kemuncak didalam melakukan ibadah haji. Para jamaah haji akan sibuk dengan zikir dan doa. Kita yang tidak berada di Padang Arafah mengantikannya dengan berpuasa Arafah. Semuga Allah swt menerima amalan puasa kita. Amin

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s