KITA TERPERANGKAP: SIAPA MILITAN?

1. SEORANG TEMAN BERTANYA TENTANG ISIS/ISIL, PERANG DI SYRIA DAN IRAQ. Apa pandangan saya. Saya kata, Saya tak pandai menilai suasana semasa dan tidak layak untuk meramal yg akan datang.

2. Kita tidak cukup maklumat sebenar apa yang berlaku dimedan perang dan siapa di sebaliknya.

3. Pelbagai sumber yang ada memberi maklumat yang berbedza kepada kita, negatif, positif, pro dan kontra dari dalam dan luar negara. Ustaz2 dalam Malaysia juga memberi pelkbagai pendapat, demikian juga dari luar negara. Yang lebih pelik ada yang kata tak patut berperang dg kerajaan Syria dan Iraq. Contoh, ada berita ISIS akan serang Kaabah, ada berita ISIS dibelakangnya Arab Saudi. Ada ulama kata perangi ISIS . Ada ustaz kata ISIS bagus matlamatnya. Ada Mufti kata tiada jihad di Syria. Keliru di buatnya. Saya selalu terbuka menerima pencerahan dari mana2 pihak.

4. Yang pasti apa yang terjadi , iaitu lahirnya pelbagai kumpulan pemberontak adalah akibat dari tekanan pemerintah/rejim syiah Syria dan Iraq keatas rakyatnya, khasnya suni. Bila kerajaan Syria dan Iraq dalam pemerintahan mereka memupuk sikap anti suni, makan sentemen anti syiah kembali mengambil tempat apabila ISIS kelihatan kuat. Bila tekanan terlalu terok penentangan akan berlaku. Kita tidak pasti jika ada yang kata diantara kumpulan2 itu mendapat sokongan dari negara2 tertentu. Semuga Allah menyatukan kumpulan yang benar di jalan Allah dan mengeluarkan yang tidak iklas.

5. Apabila tekanan terlalu kuat, letupan akan berlaku….. Letupan tersebut akan lahirkan 2 natijah, baik untuk Islam atau Buruk untuk Islam. Ini yang kita tak tau nak ramal. Adalah dijangka Iran , Amerika dan Israil tidak akan duduk diam. Apakah perang besar akan meletus?

6. Tentang Negara Islam/khalifah Iraq dan Syria (Syam?)….. tidak dapat dibayangkan, adakah sekadar ilusi. Bagaimanapun jika ditakdirkan mereka di jalan kebenaran, semuga Allah mempermudahkan. Kita tidak tahu apa hikmah Allah menghantar kumpulan ISIS ini, yg turut dikagumi PM kita, kerana anggota ISIS seramai 1300 boleh alahkan 30,000 tentera kerajaan.

7. Jika ada pelbagai kumpulan A, B, C, D, E dan sebagainya dikatakan berjihad melawan satu kuasa X+Y, dan mereka pula tidak sependapat dan bergaduh, Apakah jalan penyelesaianya? Saya rasa kumpulan yg paling KUAT patut menjadi KEPALA. Demikian ISIS yg dilihat lebih bertenaga.

8. Orang Islam, NGO Islam, Bdan2 Islam, Parti2 Islam dan Negara umat2 Islam kelihatan terperangkap pula dengan kalimat MILITAN. Banyak yg mengelak dari kaitkan dengan kalimat tersebut. Mengapa? Jika Israil + Amerika + Iran + lain2 negara menentang kumpulan rakyat  Syria dan Iraq, siapa sebenarnya MILITAN? Kita gembira jika ada mana2 badan berotoriti mengeluarkan fatwa mengenainya yg bebas dari kongkongan politik.

9. Mudah2an Allah membantu dan memudahkan segala usaha kearah merungkai masalah umat ini, termasuk masalah Umat Islam di negara bukan Islam.

3 thoughts on “KITA TERPERANGKAP: SIAPA MILITAN?

  1. masih xboleh menilai yg mana hak, yg mana batil ke saudara?
    cuba2 la amik pendekatan tasauwuf pulak bg hati cerah lagi ada sensor, senang nk trace mana yg betul mana yg salah..

    • Sikap saya umumnya cenderung mengatakan ISIS di jalan kebenaran, dan mengharapkan ke arah itu, kecuali jika ada maklumat lain. Sikap saya ini berada dalam para 6,7 dan 9. Keraguan masyarakat timbul bila ada ulama berkata sebaliknya.Bagaimana pun susana pada 8 menjadi tanda tanya saya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s